Online tanácsadás

Egyre többen vannak, akik a hagyományos (személyes) terápiás találkozások helyett olyan megoldás mellett döntenek, ami kényelmesebb és praktikusabb a számukra a saját elakadásaik kezelésében. Mint tanácsadók és terapeuták (akik egyaránt lehetőséget adunk mindkét módszer alkalmazására a segítő munkában) azt tapasztaljuk, hogy a kétféle megközelítés külön vagy egymással kombinálva is remekül segíti a hozzánk fordulók elakadásainak javulását. Mindkét megközelítésnek megvannak a maga előnyei és hasznai, ezért célszerű ezeket egyben kezelni.

Számos hiedelem kíséri az online tanácsadás és terápia témakörét, legfőképpen az informálatlanság és a szakmai szempontok és protokollok rugalmatlansága miatt. Ebben a témakörben azért is célszerű egy kicsit a XXI. század jellemzőivel kalkulálni, mert az internet korszak nem csak az ipart, hanem a személyes szolgáltatások körét is régen elérte. A hagyományos segítő kapcsolat kereteinek egyik meghatározó eleme a személyes jelenlét biztosítása. Ez igaz a kliens és igaz a segítő oldaláról is, vagyis az “egy időben egy helyen” elvének érvényesülése így tud kiteljesedni. Ugyanakkor ez az elv akkor sem sérül, ha a két fél egy időben ugyan, de más helyen foglal helyet, hiszen kapcsolatuk így szinkronban van egymással, pusztán a másik személy érzékelése változik meg.

Az érzékelés változása – mennyire fontos a testbeszéd?

Vannak akik úgy gondolják, hogy ha a terápiás munka során a segítő nem látja a kliens testbeszédét, akkor nem tud olyan hatékony lenni, mint a személyes (F2F) tanácsadás során. Persze a testbeszéd fontos lehet akkor, ha a segítőnek szándéka a kliens elemzése, ugyanakkor a kliensek nem minden esetben (vagy csak nagyon ritkán) igénylik ezt az elemzést. Számukra sokkal fontosabb lehet a személyük feltétel nélküli elfogadása, a segítő ilyen attitűdjének megtapasztalása. Sok segítőt (így minket is) jobban érdekel a kliens önmegismerése, és az ebből fakadó gyógyulása, mintsem a következtetések és az ok-okozati láncok definiálása. Ehhez pedig nem a testbeszéd folyamatos elemzésére, hanem a kliensnek adott figyelemre van szükség.

Az online terápiás beszélgetések (legyen az video, hang vagy chat alapú) képesek arra, hogy koncentráltabban működjenek, mint egy F2F beszélgetés a kliens és a segítő között egy szobában, ugyanakkor nem jelenthető ki az, hogy az online tanácsadás mindenki számára alkalmas módszer lenne. Gyakran sokkal kényelmesebb online beszélgetni egy segítővel, mint egy ismeretlen irodában vagy rendelőben feszengve találkozni, de vannak olyanok, akiket éppen ez az ismeretlen helyzet hoz abba a helyzetbe, hogy a gondolataik és a viselkedésük a megszokott kereteket elhagyva változni kezd.

Tehát ha úgy dolgozik együtt a segítő és a kliens, hogy a számukra leginkább megfelelő formát választják, sokat javíthatnak az ülések hatékonyságán. Az online munkában kiemelt figyelmet kapnak a szavak és az alkalmazott nyelv, míg a személyes tanácsadás során az érzések megjelenése és reflektálása kerül inkább a középpontba.

Miben változnak a segítő/terápiás keretek?

A személyes tanácsadáshoz mérten leginkább abban változnak a keretek, hogy a kliens egy általa megszokott és jól ismert környezetből vesz részt a segítő kapcsolatban anélkül, hogy feladná saját biztonságát és komfortzónáját. Ez lehet előny a segítő kapcsolat során (egy szorongó vagy szégyenérzést megélő kliens esetében), de lehet hátrány éppen a személyes tér változatlansága miatt.

Változik az érzékelés keretrendszere is, hiszen a segítő nem kap(hat) teljes és átfogó képet a kliensről, így a korlátozott érzékelés hatására megváltozik a kapcsolat dinamikája és fókuszáltsága is, ami hatással van a segítő kapcsolat mélységére.

Ami azonban nem változik: az egyik legfontosabb szempont, hogy az online tanácsadás adatvédelmi és titoktartási kötelezettségei éppolyan szigorúak, mint a személyes (Face to Face, F2F) tanácsadás esetén, ami a terapeuta vagy segítő szakember munkájának alapvetése.

Melyik tanácsadási forma a leghatékonyabb?

Az a tapasztalatunk, hogy a tanácsadási formák hatékonysága elsősorban a kliens karakteréhez kapcsolódik. Sokan vannak, akik egyszerűen jobban szeretik a személyes találkozásokat. Egyre növekszik azonban azoknak a száma, akik az online formákat részesítik előnyben (leginkább a földrajzi távolságok és a hozzáférési nehézségek miatt). Nincs jó vagy rossz ezek között a formák között, csupán mások. Ezért arra bátorítjuk a hozzánk fordulókat, hogy ha a lehetőségeik megengedik próbáljanak ki az online tanácsadás mellett személyes lehetőséget is.

Kinek ajánlott az online tanácsadás?

Az online tanácsadást azoknak ajánljuk, akik a személyes jelenlétet a terápiás vagy segítő kapcsolatban (valamilyen akadályoztatás miatt) nem tudják, vagy nem akarják igénybe venni. Az online tanácsadás lehetőséget kínál a hozzánk fordulóknak arra, hogy rugalmasabb időkeretek között, akár otthonról lépjenek kapcsolatba a segítőkkel.

Az online tanácsadást több formában is lehetőség van igénybe venni, ezért javasoljuk, hogy olvassa el a különböző formák bemutatását:

Amennyiben szeretne többet tudni szolgáltatásunkról, kérjük írjon a csaladmuhely@artima.hu címre.

Ha már most tudja, hogy szeretné igénybe venni szolgáltatásunkat, az alábbi űrlapon írja meg kérdését/problémáját nekünk.