Különóra – a szülők iskolája

kulonora-logoAz Artima Családműhely programja szülőknek, a pozitív lelki egészség és a tudatos szülői szerep fejlesztésére

Szülőnek lenni nem csupán annak az eredménye, hogy a felnőttek elérkezettnek látják az időt arra, hogy utódjaik legyenek! A szülői szerepünk alakulása a rendelkezésünkre  álló minták és a saját tapasztalataink olyan egyvelege, amelynek sikeressége a gyermekeink sikerességében mérődik meg.

Milyen az elég jó szülő? Ez a kérdés bizonyára többször is felmerült már azok fejében, akik úgy érzik, nem tanultak még eleget a szülők iskolájában. Tapasztalataik ma elegendők arra, hogy megfogalmazzák a kérdéseiket, de a válaszok eléréséhez többre van szükségük!

A különóra a családról, a szülőkről és a gyerekekről, a nevelésről és a kapcsolatokról szól, ahol a szakértők segítségével keresünk választ a különböző családi helyzetekre.

„Az nagy szó, ha egy gyereket nevel valaki. A gyerek elkezdi figyelni azt a felnőttet, apróra szétszedni a jellemét, próbára tesz, mennyire lehet neki hinni, bízhatik-ebenne, igaz ember-e vajon? S ha olyan, amilyennek remélte, egyszeriben úgy érzi, megtalált valakit, akit már régen keresett.” (Szabó Magda)

Szembesülnünk kell azzal a helyzettel, hogy a szülővé válás folyamata ma a gyermek fogantatásával kezdődik, és a gyermek önállóvá válásáig tart. Vagyis ez az iskola egyfajta ösztönösségre épít, amelyben a szülő és a gyermek egyaránt a másik változásaiból fakadó tapasztalatokra reagálva tanul.

A szülők a saját szülői szerepüket a családjukban, a környezetükben fellelhető minták megismerésén keresztül szerzik, legyenek azok jók vagy rosszak. Ezek a minták meghatározzák a szülői szerepükben mutatott viselkedésüket, így ezen keresztül a saját gyermekeik jövőjét is.

Ahhoz, hogy ezeket a tudásokat kibővítsük, másféle mintákkal is ellássuk, szükség van egy olyan folyamatra, amelyben a szülői kompetenciák (ismeretek, készségek és attitűdök) fejleszthetők, változtathatók.

A Különórára elsősorban azokat a szülőket várjuk, akik:

  • 0-36 hónapos és/vagy 3-6 éves gyermeke(ke)t nevelnek
  • szülői tudatosságuk és szerepük fejlesztésében motiváltak
  • kiemelt fontosságúnak tartják gyermekük/gyermekeik lelki egészségét és annak fejlesztését

A Különóra lehetőséget kínál arra, hogy a szülői dilemmák és elakadások megválaszolásában szakértőkkel és szülőtársak-kal közösen dolgozzunk, felismerve saját korlátainkat és a változás lehetőségeit.

Amikről biztosan szó esik

worldcloud-02

Különórák

  1. A család, mint rendszer
  2. A gyermek személyiségfejlődése (fejlődéslélektani kitekintés 0-36 hónap és 3-6 éves kor)
  3. A szülői minták, mintázatok
  4. Apák és anyák – családi szerepek
  5. A családi életciklusok
  6. Családi formációk, a magcsaládtól a mozaik családig
  7. Konfliktusok a családban
  8. Intimitás és szexualitás a szülőpár életében
  9. Testvérek és testvérkapcsolatok
  10. Válás és újrakezdés – a család átalakulása
  11. Családi ünnepek és rituálék
  12. Veszteségek és gyász a családban
  13. Speciális nevelési igényű gyerek a családban

A csoportról

A Különóra alkalmai egymásra épülnek. Az egyes alkalmak azonban lehetőséget kínálnak arra is, hogy a résztvevők egy-egy számukra érdekes alkalommal külön is részt vehessenek.

Az alkalmak 2 hetente, 2-2 órában valósulnak meg. Az egyes alkalmak során a szakértői témafelvetéssel és esetismertetéssel kezdjük a munkát, majd ezt követően nagycsoportos formában beszélgetünk a saját tapasztalatokról.

Ez az időtartam lehetőséget kínál arra, hogy a megismert eset kapcsán a résztvevők megfogalmazzák saját kérdéseiket, és megoszthassák saját változási gondolataikat.

Ön is szeretne ott lenni? Kérdése van, amiről itt még nem írtunk?
Írjon nekünk a csaladmuhely@artima.hu címre!

Dudás Gabi

Dudás Gabi

család- és párterapeuta, mentálhigiénés segítő szakember at Artima Családműhely (Artima Kft.)
Mostanában legnagyobb részt családok, párok fejlesztésével foglalkozom. Igyekszem megérteni mindazokat a kérdéseket vagy dilemmákat, amelyeket egy-egy találkozó során elmondanak, és végigkísérni őket egy olyan folyamaton, amiben lehetőségük van az öngyógyítás útját járni. Úgy tekintek ezekre a helyzetekre, mint egy számomra ismeretlen rendszer szövevényes sokféleségére, ahol az elakadások számos okból létrejöhetnek, de ezek megoldásához egyéni eszközöket és kiemelt figyelmet kell biztosítani.
Dudás Gabi

Comments

comments